zondag 5 februari 2012

Huizen-gekte.

Hallo allemaal.

Allereerst wil ik iedereen bedanken voor de vele  leuke reacties op mijn blogberichtjes.
Mijn blog wordt goed gelezen en dan zijn de reacties altijd een leuke stimulans om door te gaan.

Ik weet dat er mensen zijn die elke dag op mijn site kijken in de verwachting dat er weer iets nieuws
staat, maar dat kan natuurlijk niet. Er moet natuurlijk wel iets leuks te melden zijn.

Verder gaat er ook veel tijd zitten in alle blogs lezen van collega-quiltsters en soms wil ik daar ook op reageren. Hartstikke leuk maar het kost ook veel tijd en dat gaat weer van de handwerktijd af.

Dat is ook de reden dat ik nog achter loop met mijn up-date van de huisjes. Er zijn weer 10
(tien!) huisjes bijgekomen. Hier geen vorstverlet. Ik zit heerlijk op mijn verwarmde naaikamer
huisjes aan elkaar te zetten. Ik heb nl. de stof voor de sashings ook in huis, dus ik kan verder
met het uitbreiden van het dorp.

Eerst even een foto van de 10 nieuwe huizen:

Ik heb deze week een paar stofjes geruild met een quiltvriendin. Ik heb meteen het huisjes-virus aan haar doorgegeven.
Vinden jullie dit geen leuk stofje?

In een reactie op mijn blog werd gevraagd of er geen simpele manier was om het patroon van de huisjes over te zetten op het vliespapier (luierinlegvel).  Die is er wel.  Je moet dan wel in het bezit zijn van een kopieer-apparaat. Ik heb daar in een eerder stukje ook al eens over geschreven. Ik doe het nl. zo:
Eerst strijk je het vliespapier mooi glad. Dan knip je hem iets kleiner dan een A4-formaat.
Plak het vlies met kleine stukjes plakband op printerpapier. Leg dan het papier in de papierlader van het kopieerapparaat (in mijn geval op de kop met vlies naar beneden) en zo kun je een kopie maken. Ik  vind het dan weer handig om er meteen een stuk of vier te kopiëren.
Uit één vlies kun je dan vier huisjes maken.
Op de foto lijken ze een beetje bibberig. Maar in werkelijkheid zijn de huisjes kaarsrecht uitgeprint.

Voor mij werkt deze manier op vlies het beste, ik ben nl. niet zo van de kleine stukjes stof en al helemaal niet met de hand aan elkaar zetten. Als ik iets met de machine kan doen zal ik het vast niet laten. Dan wordt het naar mijn idee ook netter.

Ik heb ook al wat huisjes aan elkaar gezet. Het wordt al een gezellig straatje:

Zoals jullie zien heb ik voor de hoekblokjes ook verschillende stofjes gebruikt. Ik vind het zelf wel een leuk idee.

Zo, hier moeten jullie het even mee doen. Morgen komt het nieuwe hondje, dus ik ben bang dat er dan weinig uit mijn handen komt. Vandaag nog even tijd om huisjes te maken.

Fijne dag!



3 opmerkingen:

Debby zei

Wat worden je huisjes leuk zo!! Mooie sasings en de huisjes in 1 kleur vind ik mooier!

Groetjes Debby

Anoniem zei

Tjeetje Rita, veel gemaakt!!
MOOOOOOOI hoor.
Groet Toos.

Hennie zei

Mooie huisjes Rita het geheel ziet er ook prachtig uit ! ! !

Groetjes Hennie.