zondag 11 november 2012

De hulpjes van de kerstman

Gisteren lag de nieuwe Quiltmania op de mat. Ik weet niet of jullie hem al gezien hebben, maar er staat een leuke kerstquilt in met kerstmannen en rendieren. De hulpjes van de kerstman werden voor het eerst genoemd in de Amerikaanse literatuur in  1821. Als eerbetoon aan deze trouwe rendieren ontwierp Kim Gaddy deze grappige quilt staat er vermeld.
 

Nou vond ik het altijd een beetje zonde om een quilt te maken die je maar een paar weken per jaar kunt gebruiken en de rest van het jaar opgevouwen in de kast lig.
 
Totdat ik jaren geleden deze quilt van Rudolph & Co zag.
 
 
Deze kon ik maar niet uit mijn hoofd kon krijgen. Hij stond dan ook hoog vermeld op mijn lijstje ooit nog te maken quilts. De quilt is opgebouwd uit 9 blokken met geappliceerde rendieren er op. En helemaal niet moeilijk. Juist de eenvoud van de blokken trok me zo aan. Alleen maar de hoofden met de geweiën. De enigste moeilijkheid zou dan de geweiën moeten zijn , maar daar heb ik al wel een ideetje voor.
 
 
 
Om het toch een beetje uitdagender te maken heb ik met mezelf afgesproken dat ik geen nieuwe stofjes ga kopen. Hij wordt helemaal gemaakt met stofjes uit de voorraadkast. Dan krijg je toch een heel andere quilt dan op de foto in het blad. Bovendien krijg je dan weer een beetje ruimte in de kast.
 Er ligt nu zo veel, eerst maar eens wat opmaken.
 
 
Hat patroon komt uit de Quiltmania nr. 62 uit 2007.
 
Ik ben nog aan het broeden op ideeën voor de rand, maar ik hoop wel dat hij met de kerstdagen nonchalant over de bank gedrapeerd ligt desnoods met de rijgdraden er nog in. Heb ik nog een heel jaar de tijd om hem door te quilten voor de volgende Kerst.
 
Er zijn ook weer een paar huisjes opgeleverd deze week maar die bewaar ik voor een volgende keer als er rijen gemaakt kunnen worden. Er zijn er al weer zoveel klaar dat ik bijna drie rijen aan de lap kan zetten. Maar zoals ik al eerder zei wacht ik daar nog even mee zodat ik de kleuren nog kan verdelen.
 
Een heel fijne Zondag!


5 opmerkingen:

Anoniem zei

ERG LEUK Rita!!!

Groet Toos.

lia zei

Die quilt vind ik ook zo leuk,veel plezier met het maken.
Groetjes Lia

KijkDaarIs zei

ja ik herinner me deze ook nog!!!
Leuk dat je ermee bent begonnen....volgens mij lukt het jou wel om hem "AF"te hebben met Kerst..
Fijne dag

Miny zei

Wat een leuk blog heb je, ik wordt volger en zet je in mijn lijst. De rendieren quilt ken ik leuk patroon, wordt mooi, knap als je die nog voor kerst klaar krijgt.

Groeten Miny

yvonne zei

Bij mij zit deze quilt ook in mijn hoofd.
Hij is zo leuk!!!!!!
Heerlijk om zo uit je kast te werken .